lördag 2 februari 2013

Barnslig

Ibland kan jag känna mig som ett barn när det rör sig om relationer. Som att jag är oerhört olärd och naiv. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Nu pratar jag om privata relationer, inte i klientarbete.
Vad jag försöker sätta ord, och vad jag menar med naiv, är att jag inte tolkar in eller analyserar vad min man eller vänner sig. Jag lyssnar på vad de säger och jag tänker mig att de är sanna mot sig själva och mig och då behöver man inte tolka in dolda budskap. Och jag tror att det är där jag blir naiv. Man kanske skall tolka in eventuella undermeningar?
Men jag vill liksom inte göra det. Jag vill ha relationer där vi kan vara öppna där jag säger vad jag menar och du det du menar. Jag har lite svårt att sätta ord på mina tankar idag märker jag =)
Jag menar att man i sina privata relationer med familj, vänner och partner ska vara så pass trygg att man kan tala klarspråk och vara trygg i detta och i relationen. Då blir ju undermeningar onödiga.

Hur vill ni ha era relationer?

2 kommentarer:

  1. Med rak kommunikation.. även om det är jobbigt ibland. När någon är besviken på en.. men så mycket bättre än att man ska gissa sig till om de är det eller inte. Jag tror att i relationer är vi alla barn ibland.... och jag föredrar naiv framför misstänksam.
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Oj, jag letar inte heller efter undermeningar hos vänner eller planterar såna heller. Omger mig gärna med andra människor som kör raka rör.
    Jag förutsätter nästan att mina vänner är raka, så jag är nog också naiv :-)

    SvaraRadera