måndag 25 februari 2013

Att våga duga där man är

Jag tror att det är lätt att fastna i ekorrehjulet där man hela tiden söker efter något bättre. Oavsett om det är bättre jobb, bättre partner, bättre kropp, bra diet, bra semester, bästa bilen, fint hus. Listan kan göras lång och har nog inget egentligt slut. Risken är ju att man glömmer att livet inte är det där. Livet är här och nu. Jag tror att det är viktigt att komna ihåg att våga duga där jag är just nu. Och det kan vara lättare sagt än gjort. Det är lätt att fastna på det man inte är eller det man inte har gjort.  Istället för att se det som man faktiskt är och faktiskt har gjort.
Egentlig är det mycket som vi tror är viktigt son inte är det.  Vad som verkligen spelar roll när det gäller är inte huruvida jag väger tio kg för mycket eller för lite.  Inte om jag har toppjobb eller ett skitjobb. Inte om jag bor i hus eller lägenhet.  Det som spelar roll är min inre känsla, min kärlek till mig själv och andra,  min familj och vänner och min hälsa. Skalar man bort allt onödigt är det dessa delar som kvarstår.  Att våga duga där man är just idag. För just idag är livet bra.

5 kommentarer:

  1. Det handlar om att leva i nuet helt enkelt... att våga släppa måsten.
    Att leva i nuet är nog en av de svåraste utmaningar vi har.
    Ha en fin dag!
    Kram BeA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är helt klart en svår utmaning.
      Kram

      Radera
  2. Underbara du ♥
    Det där samtalade jag och några vänner om.. att man hela tiden ska göra bättre, vara bättre (och så klart snyggare) och inte njuta eller vara nöjd med det man har.. att man ska ändras, förändras, utvecklas konstant. Inte konstigt att människor inte finner lyckan i sin vardag, sitt hjärta eller i himlens stjärnor en stjärnklar natt.
    Med kärlek
    Liv ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Man måste verkligen bara stanna upp och våga duga.
      Kram

      Radera
  3. Klokt skrivet som alltid, dessa ord ska jag ha i bakhuvudet när jag börjar tänka sådana tankar...kram K

    SvaraRadera