torsdag 21 februari 2013

Evig ungdom

På senaste tiden har jag funderat mycket över hur samhället hyllar och jagar evig ungdom. Varför är skönhet så förknippat till det yttre och då det ungdomliga? Skönhetsoperationer är vardagsmat. Alla modereportage och reklamer är retuscherade.  Hur sjukt är inte det?
Varför associeras yttre skönhet med lycka?
Jag tror att det är viktigt för oss människor att acceptera att vi är dödliga, vi kommer att åldras och detta är naturligt. Har dagens kultur fastnat i de yttre attributen?
Det är en jakt på evig ungdom. Men när blir det patetiskt? Är det när en femtioårig kvinna är opererad och full av botox och använder sin tonårs dotters kläder? Eller är det när man som tjugofem åring tycker att man börjar bli gammal och vill botoxa bort sina rynkor?
I dagens samhälle matas vi med retuscherade bilder. Jag tror att detta blir en standard, en normalisering som på ett undermedvetet plan påverkar oss. Vi tror att det är normalt.
Likadant när det kommer till smalhet. Jakten på den perfekta kroppen.  Du ska vara smal. Utan skavanker. Plattmage och smala lår, inga rynkor och stora tuttar.

Hur nyttiga är våra standarder enligt samhället!!! Inte alls.

Jag önskar och hoppas att fler och fler vägrar denna plastiga och onaturliga bild. Att åldras naturligt är vackert. Att ha en hälsosam livsstil och kropp oavsett storlek. Och främst vara lycklig och trivas med sig själv.
Lycka hittas inom oss och i enkelheten.

3 kommentarer:

  1. Ja, vad är skönhet egentligen... är inte det att livet får synas? Om man är för opererad ser man nästan äldre ut för det ser ut som om man har nåt att dölja. Kramar från Liv

    SvaraRadera
  2. Ja du har så sunda och kloka tankar och jag håller helt med dig
    Kram på dig denna härliga lördagskväll
    Emma

    SvaraRadera
  3. Absolut att vi matas med hur vi ska se ut och vad som numera är normen för hur vi åldras. Det är för mig på gott och ont. Jag anser att jag är en mycket väl medveten person som bejakar det som finns inom mig. Men jag är inte helt emot det som kommer och är, när det gäller ingrepp.
    Det som blir galet är att vissa "missbrukar" det precis som med droger eller alkohol... Vi är en "intelligent" varelse och ibland för intelligenta för vårt bästa. Ja.. det är ett väldigt intressant ämne och ibland räcker inte det skrivna ordet till... Tack igen för din fina blogg! Kramkram BeA

    SvaraRadera