tisdag 18 december 2012

Ljuset skingrar mörkret

På vår resa genom livet går allt upp och ned. Vi drabbas av själsligt mörker, sorger, separationer och sjukdomar. Vi möter också glädje, skratt, vänskap och kärlek.
När vi drabbas av de tunga mörka stunderna tänker vi ofta varför just jag? Vi söker ofta svar på varför just jag eller du drabbades. Men det finns inget svar utan snarare en motfråga varför inte jag? Varför inte du?
Och svaret uteblir. Acceptansen blir då din vän på vägen eller lika gärna bitterheten om du väljer den vägen.
I acceptansen finner vi det enkla och det sanna. Vi finner ljuset. Kanske som en liten flämtande låga för att sedan sakta men säkert bli en lägereld och sen en majbrasa och sedan en sol. I detta ljus finner vi tron och styrkan.
I mörkret kan vi inte stanna för vår själ längtar till ljuset. Och mörker är egentligen bara frånvaro av ljus. Ljus och mörker kan inte existera på samma plats samtidigt. Mörkret kan aldrig förstå ljuset men ljuset kan förstå mörkret och på så sätt lysa upp det.
När vi, oavsett händelse, aktivt väljer ljuset väljer vi också acceptansen.
Men vi väljer också förlåtelsen och nuets magi. I vårt lidande formar vi nästa steg. Vi formar vårt nästa steg och vår nästa tanke. Friheten finns i ljuset. Den sanna och oändliga friheten. Friheten som inte definierar oss utan enbart fyller oss med livets under.

2 kommentarer:

  1. Å vad glad jag blir när jag får läsa hos dig.. gillar verkligen dina tankar som berikar mitt liv, det blev ett underbart inlägg. Du sprider ljus i mörkret (såg du vad fina komplimanger du fick på instagrambilden förresten)? Kramar

    SvaraRadera
  2. Ett fint inlägg med kloka tankar om livet. Tänkvärt.

    Tack för fina ord hos mig. Rader som gjorde mig gla och som dessutom innebar att jag fann min väg hit till dig och din fina blogg. :)

    Njut av en riktigt god jul.

    Kram Lotta

    SvaraRadera