onsdag 16 januari 2013

Mytologi

Sedan jag var barn har jag älskat att läsa om myter och legender. I magins värld har jag fantiserat mig bort. Myter som är fyllda av äventyr, övernaturliga händelser och kärlek.

Beroende på var man är i världen ter sig myterna på olika sätt. Den grekiska mytologin fylld av gudar med mänskliga attribut. Egyptiska mytologin fylld av magi. Andinska mytologin.

Vad som är intressant är att många av dessa myter, trots enorma geografiska avstånd, ändå har gemensamma beröringspunkter. 
Hur världen skapades finner man likheter mellan Inca myter och kristna religionen. Mellan Inca myten om Viracocha och den egyptiska myten om Osiris finns det likheter.

Jag kan inte låta bli att fundera.....tänk om det fanns mer utvecklade civilisationer på jorden som vi ibte vet om? Tänk om dessa hade kontakt sinsemellan? Tänk om de inspirerades av varandras berättelse?

Jag menar hur byggdes pyramiderna? Hur kunde Incas bygga stora byggnader på hög höjd uppe i bergen med endast små smala slingrande vägar runt bergsväggen?

Jag tycker att det skulle vara fantastiskt spännande om det upptäcktes nya fakta som skulle skaka om ens traditionella världsbild.
En ny värld där alla är mer öppna för mirakler och magi och tankens kraft.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar myter, sagor och berättelser.. lyssnade på en kvinna som kombinerar sin storytelling med coaching. Det var magiskt..
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
  2. Ja jag förstår dig precis. Jag kan också tycka om sagor och myter. men i viss utsträckning för ibland är linjen mellan science fiction och sagomyter hårfin och nja jag är inte hooked på science fiction...Men som sagt när någon lyckas återskapa en vuxensaga med prosatexter blir jag smått lyrisk
    kramar till dig
    Emma

    SvaraRadera