torsdag 3 januari 2013

Telefonfri helg.

Denna helg ska jag utmana mig själv med att ha en telefonfri helg.
Det låter kanske lätt men jag är rätt fast på min smartphone.
Det är så enkelt att ta upp telegonen och surfa lite när man blir uttråkad, eller chatta lite. Telefonen är mitt elektroniska koppel. Så för mig blir det en utmaning i att vara icke tillgänglig.

Det är väl helt klart ett av vår tids lyxproblem men jag tror att vår dygnet runt tillgänglighet gör att vi inte hinner återhämta oss helt. Sämre sömn och kanske mer inre stress i längden. Återhämtning är så viktigt. I dagens samhälle finns det verkligen stimuli dygnet runt. Stimuli till viss del är, tror jag, nödvändigt för att utvecklas men överstimulering måste ju leda till just stress och trötthet.
Man kanske måste våga att ha tråkigt ibland och kanske är det i det som det svåra ligger?

2 kommentarer:

  1. Tycker jag låter som en jättebra utmaning.. och jag inser vad svårt jag hade tyckt det var.. vilket säger nåt om att jag kanske borde testa också.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
  2. Ärligt talat tycker jag att det har blivit rent för mycket det här med att vara uppkopplad, tillgänglig och hooked..Vart man än går så ser man folk med näsan i telefonen..Även bilförarna..Grrr...Känns som vi inte lever livet fullt ut..Tycker det är en bra idë med att stänga av luren ibland o även allt annat och bara ägna sej åt barn o familj..tro vi alla behöver öva på det ..igen,tihi..Kram på dej !=)

    SvaraRadera