onsdag 14 november 2012

Hälsosamma vanor

För mig har det alltid varit viktigt att försöka skapa hälsosamma vanor. Detta är allt från träning till det jag stoppar i min kropp. När jag var yngre hade jag inte samma kunskap om kost. Jag åt det jag ville men förknippade bantning med att dra ned på matintag men inte på sockerintaget. Jag tror att detta är ganska vanligt bland många unga och jag ser det hos min tonårsdotters vänner. Ju äldre jag blev desto mer kunskap samlade jag på mig. Under alla år inom new age svängen var jag vegetarian, fokuserad på att betala min karma, tränade men åt onyttigt. Sedan åt jag kött igen. Men nu var jag medveten om sockrets förödande konsekvenser. Jag har i perioder ätit inget socker till att äta begränsat med socker. En medelväg är ändå alltid bäst. Nu är jag återigen vegetarian; äter något godis ibland och försöker röra på mig regelbundet oavsett om det är promenader eller träning.
Borde det egentligen inte vara ett naturligt val för oss att försöka vara hälsosamma och ta hand om just denna kropp som är den enda vi har? Jag vet själv att det är oerhört lätt, i perioder av stress och trötthet, att stoppa i sig mer socker och fett.
Dagligen ser man människor som på väg till tunnelbanan i arla urtid kommer med cigarett i ena handen och en kaffe i andra. Vilken start på dagen! Undra hur denna person mår. Vad är det i vårt samhälle som gör att människor dagligen röker, dricker lever totalt onyttigt och tar inte hand om sig själva för fem öre? Hur kommer det sig att folk mår sämre trots att vi materiellt och matmässigt har det bättre än någonsin? Idag i ett samhälle där all information öppet finns om hälsoeffekter och rapporter trots det lever många onyttigt. Fetma bland barn ökar och bland vuxna. Jag tror att det är viktigt att ta hand om sig själv så gått man kan. Att försöka vara medveten om sina tankar och aktivt försöka välja både tankar och levnadssätt. Detta är ingen dans på rosor men vi mår bättre inom oss ju mer vi medvetande gör detta hos oss själva.
För i slutändan livet är till för att levas och må bra i. Att vara sig själv och att följa sitt hjärta. Att slipa sin inre skönhet och blanda den med vishet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar