lördag 17 november 2012

Tidsperspektiv

Vad gör det om hundra år när allting kommer kring?

Ja vad gör allt om hundra år. Ibland slår den tanken mig med en stor kraft. För om hundra år är majoriteten av oss som är här idag borta. Generationer byter av generationer. Släkte ut och släkte in. Som tidvattnets vågor vid ebb och flod. Det som fanns igår är borta imorgon. Vad finns kvar?
Nuet. Nuet är allt vi har. Igår är förevigt förlorad. Morgondagen kanske aldrig kommer men nuet har vi. Nuet är en skatt. En skatt vi inte skall glömma att uppskatta. Det spelar ingen roll om nuet är smärtsamt eller fyllt av glädje. Det är ändå vår stund på jorden.

1 kommentar:

  1. Så vackert skrivet.. för så är det ju. Ibland när jag blir upprörd över något så brukar jag ställa mig frågan... spelar det här någon roll om 10 år, kommer jag att minnas det? Det allra mesta gör faktiskt inte det.. och vi har ju bara nuet. Tack för den påminnelsen.

    Kramar

    SvaraRadera